Studenci Wydziałów Architektury oraz Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki mogą prowadzić wspólne projekty. Rusza właśnie międzywydziałowy kurs UbranLab 2.0.
UrbanLab 2.0 to autorski program dydaktyczno-badawczy. Został przygotowany przez zespół złożony nauczycieli uniwersyteckich i praktyków biznesu. To już druga edycja kursu. W tym semestrze UrbanLab będzie miał podtytuł: „Inżynieria przestrzeni miejskiej wspomagana przez technologię IT”. Podczas kursu studenci będą uczestniczyć w interesujących dyskusjach na temat nowoczesnych rozwiązań mających ułatwić życie w mieście.
W ramach pierwszej edycji powstały projekty, które zachwyciły świeżością. Studenci opracowali między innymi system MeaPG mający ułatwiać naukę i codzienne życie na terenie uczelni. Warto wymienić także projekt pod nazwą Zaufaj.pl dotyczący wykluczenia społecznego czy FunBUS, którego celem jest uatrakcyjnienie podróży komunikacją miejską.
Jeden pomysłów udało się już wdrożyć. Portal IDEAmap ułatwi realizację obywatelskich pomysłów na zmiany przestrzeni Trójmiasta.
– UrbanLab 2.0 nie jest tylko kursem akademickim. Postrzegamy go raczej jako jeden elementów współpracy między uczelniami i sferą gospodarczą oraz jako tymczasową przestrzeń spotkań ludzi różnych środowisk, pracujących wspólnie nad nowymi rozwiązaniami dla miast – wyjaśnia inicjator przedsięwzięcia, dr inż. Tomasz Rozwadowski Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Wydziału Architektury.
Zdaniem dr. Rozwadowskiego urbaniści zainteresowaniem obserwują coraz powszechniejsze wkraczanie technologii informacyjnych do miejskiej przestrzeni publicznej.
– Technologie ICT powodują głębokie zmiany zarówno w postrzeganiu miasta przez jego użytkowników, jak i pozwalają na zupełnie nowe możliwości w zarządzaniu jego przestrzenią. Powszechne użycie smartfonów, geolokalizacja czy dostępność sieci WiFi redefiniują pojęcia, tak pierwotne jak „miejsce” czy „przestrzeń” nadając im znaczenia nieznane w dotychczasowej historii rozwoju miast. Fascynujące jest to, że te same technologie stają się też narzędziami badawczymi, co pewnością ujawnia potrzebę innego spojrzenia na współczesne problemy, wzbudzając nadzieję na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w miastach – dodaje dr Rozwadowski.
Warsztaty UrbanLab dały studentom okazję konsultowania pomysłów praktykami biznesu oraz ze specjalistami dziedziny socjologii, zarządzania i marketingu. Młodzi uczestniczyli także w spotkaniach dedykowanych pracom przedwdrożeniowym, negocjacjom oraz pracy zespołowej.
– Chcieliśmy przy okazji pracy nad miejskimi innowacjami nauczyć studentów metodologii, pokazać jak przezwyciężać trudności w komunikacji klientem czy inwestorem wyjaśnia mgr inż. Jacek Guziński – prezes firmy INT, prowadzący w ramach UrbanLab wykłady komunikacji i podstaw biznesu.